Resurse si materiale Logopedice
Ecaterina Vrasmas
Învățarea scrisului – O perspectivă comprehensivă și integrativă
Însușirea limbajului scris nu este un scop în sine, ci o treaptă spre dezvoltarea și lărgirea posibilităților de comunicare și expresie care definesc individul.
Pe de altă parte, implicând întreaga personalitate a copilului și capacitățile sale instrumentale, însușirea limbajului scris antrenează, în fapt, și adaptarea școlară, prin dezvoltarea instrumentelor de bază și structurarea expresiei personale.
CUPRINS Învățarea scrisului
1. Abordarea comprehensivă și integrativă a învățării scrisului
1. Contextul general – 7
2. Locul scris-cititului în învățarea școlară – 9
2.1. De ce analizăm scrisul? – 11
2.2. Perspectiva comprehensivă și integrativă – 11
2. Structura și dinamica scrisului
1. Problematica generală a scrisului – 14
2. Scrisul – activitate complexă – 15
2.1. Scrierea între gest și limbaj; între activitate și produs – 15
2.1.1. Definirea scrisului – 16
2.1.2. Scriere și personalitate – 17
2.2. Coordonatele activității de scris – 20
A. Relația dintre scris și grafism – 20
B. Analiza comparativă între vorbire și scriere – 21
2.3. Mecanismele neuro-fiziologice implicate la scris – 23
2.4. Unitatea operațională dintre scris și citit – 25
3. Traseul grafic ca modalitate de evaluare a asimilării scrisului la școlarul mic – Cercetare
1. Preliminarii – 33
2. Bazele psihologice – 35
3. Traseul grafic – 37
4. Investigarea traseului grafic. Momente, modalități, instrumente – 38
4. Prevenirea și corectarea tulburărilor de scris la școlarul mic
1. Tulburările scrisului la școlarul mic – 51
2. Cerințele unui program de educare/remediere (învățare/reînvățare a scrisului) – 57
3. Structura programului de învățare/reînvățare a scrisului – 61
3.1. Principiile generale ale intervenției – 61
3.2. Obiectivele comune ale inițierii în structurile lexico-grafice ale limbajului – 63
3.3. Obiectivele intervenției logopedice în privința scrisului – 63
3.4. Particularitățile tulburărilor limbajului scris – 66
3.5. Fișa de evaluare a dificultăților la scris – 68
3.6. Metodologia specifică în intervenția asupra tulburărilor limbajului scris – 69
Anexe
Exerciții pregătitoare pentru introducerea elementelor grafice în învățarea scrisului – 114
Exerciții de învățare a literelor și exersare a lor în silabe, cuvinte și propoziții – 131
Mai multe